Sunday, April 22, 2007

Farging av garn / Dyeing yarn

Som nevnt i går har jeg farga garn i dag. Her er det 100g hvitt Silja fra Gjesdal som skal til pers :) Jeg hadde kun to poser med KoolAid. En med eplesmak
som jeg regna med ville bli grønn.

I've been dyeing yarn today. Here's 100g white Silja from Gjesdal waiting for some colour :) I had just two bags of KoolAid. One with appletaste
which I guessed would be green.

Men som dere ser ble det ikke mye grønn farge her... Den ble helt lys,lys grønn. Tror jeg kanskje blanda pulveret ut med for mye vann. Vel man lærer av sine feil :) Så da rørte jeg bare ut den andre posen som var med kirsebær.

But as you can see it didn't get much green here... It became pale,pale green. Think I might mix the powder with to much water. Well, you learn from your mistakes :) So I used the other bag with cherrytaste.

Og den ble fin! Fikk fine sjatteringer i garnet også. Gleder meg til å strikke sokker av dette :)

And it became nice! I got nice shades. Can't wait to knit socks from it :)

Samboern samler på noe så sært som militærmat... Og i disse pakkene er det ofte saftpulver. Da han har veldig store mengder av denne typen, så tenkte jeg at det kanskje funker på samme måte som KoolAid. Så jeg måtte jo bare prøve ;)

Hubby collects something as weird as military food... And in those there's often limonade powder. Since he have a lot of this type, I thoght that it might work the same way as KoolAid. So I just had to try ;)

Så her er det 200 g raggegarn som det skal testes på.

Here's 200 g of sock yarn I'm testing on.

Vel, det funka det. Prøvde først med appelsinsafta, og det måtte 4 poser til. Tok samme mengde med sitronsaft, men det ga nesten ikke farge. Så da farga jeg det orange det også.

Well. it worked. I firts tried the orange powder, and I had to use 4 bags. I took the same amount of lemon, but it didn't give muvh colour. So I just dyed it orange.


S
å nå lukter det kirsebær og appelsin på badet der hespene henger til tørk. Gleder meg til å nøste dem opp i morgen.

So now my bathroom smells of cherry and oranges where the skeins hang to dry. Looking forward to wind them up tomorrow.

KoolAid Dyeing
Dyeing Protein Fibres with KoolAid
How do I dye wool

6 comments:

  1. Så artig å farge garn sjølv...eg har ikkje prøvd kool aid enno..bare meg rødløk og andre "natumateriale". funkar godt det og ;o) Blir spennande å sjå korleis sokkane blir som du strikkar av dette garnet.. Ha ei fin veka :o)

    ReplyDelete
  2. Hej,
    Du har klarat bra med kool-aid. Du hadde inte förmycket vatten med det gröna. Jag har köpt också koo aid utan färg och har satt livsmedelfärg. Jag har färgat mycket garn, och har ett finsk språkigt blogg av det www.koolatessa.net
    Jag har använt silkefärger likadat, så at har haft ättika blandad med vatten och dit sättit ongfastandet silkefärg. Jag sätter havssalt också för det håller färget bättre i garnet. Nu har jag tänkt att beställa från usa "acid colours", och prova dom. Om du har några frågor om att färga garn , fråga bara jag svarar så bra som jag kan.
    Det var morsomt i mässan.. juu jag köpte mycket garn. Den röda-lila-fucsia garnet är Colorways Jitterbug, en härlig garn för sockor.
    Ha en bra och soligt vecka :)

    ReplyDelete
  3. Koselig blogg du har!!
    Moro å farge garn sjøl, har prøvd plantefarging en gang for lenge siden. Må nok prøve din metode en gang, men når det våres i bakkan får eg litt motstand mot ullgarn, pussig!

    ReplyDelete
  4. Oi då mej..
    den färgings bloggen fins i denna addressen
    www.koolatessa.vuodatus.net
    Jag hadde för flitiga fingrar och ännu snabbare tanken.

    ReplyDelete
  5. Sounds like you had fun dyeing in the weekend!

    The amount of water actually doesn't matter, only the amount of dyestuff relative to the weight of yarn. I read on knitty.com that you need about 3-4 bags of Kool Aid per 100 g of yarn to get a deep color. It has worked for me :-)

    ReplyDelete
  6. Det er artig, ikke sant!!! Blir i så godt humør av å farge garn :O) Også lukter det jo så godt.

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥