Monday, May 19, 2008

Den mørke materie / His dark materials

His dark materials


I løpet av helga leste jeg ferdig den siste boka i denne trilogien. Den første boka er jo som kjent filmen Det gylne kompasset bygd på. Og jeg nileste denne boka for å bli ferdig før jeg skulle se filmen. Og jeg ble så skuffa! Filmen er veldig bra, men hvis en har lest boka først, så er det SÅ mye som er utelatt i filmen... For ikke å snakke om rekkefølgen på handlinga. Men jeg skjønner jo at det må være slik med tanke på filmens lengde og hvis det kommer en oppfølger - noe jeg regner med.

Så har du sett filmen og syns den var bra så må du lese bøkene! Historien er nydelig, og det var ikke fritt for at det ble noen tårer da jeg skjønte hvordan den ville ende. Altså ikke noen lykkelig slutt her...

Jeg har kjøpt bøkene mine hos Capris, der kan en velge mellom både engelsk og norsk. Selv leser jeg de på norsk og har nettopp bestillt Lyra's Oxford. Det er en bok som fortsetter historien om Lyra to år etterpå. Blir spennende å lese :)

Og jeg blir nødt til å lese The Sally Lockhart quartet også!

During the weekend I finished the last book in this trilogy. The first book is made into the film The golden compass. And I read like a mad to get it done before I saw the film. And I got so disappointed! The film is great, but if you've read the book first, there is SO much left out of the film.... Not to mention the order of the story.But I can see why - because of the lenght of the film and if there will be a second film. Which I guess there will.

So if you've seen the film and liked it you have to read the books! The story is beautiful, and I have to admit there was some tears in the end when I understand how it would end. Therefore not a happy ending..

And I have just bought Lyra's Oxford. A book where the story continues two years later. Can't wait to read it :)

I'll have to read The Sally Lockhart quartet too!

5 comments:

  1. De bøkene har jeg og lest, de er fantastiske! Liker på en måte godt at de ikke ender lykkelig, det er litt i tråd med resten av historien. Jeg har ikke sett filmen ennå, fordi jeg er redd for å bli skuffet.

    ReplyDelete
  2. I never saw the movie because the reviews here were terrible. I have also not read the books but hear they're wonderful. I used to read constantly but I only seem to knit now! You're such a fast knitter, you can do both!

    ReplyDelete
  3. Elisabeth (www.tostrup.net/blog)May 20, 2008 at 11:26 AM

    Antagelig spennende bøker. Jeg er glad i sånne fortellinger. De museumsvottene ble litt trange, så nå strikker jeg et nytt par på et halvnummer tykkere pinner...

    ReplyDelete
  4. My older girls read The Golden Compass and saw the movie afterwards, too. (I actually did neither as it turned out). They both said just what you said about them. They are hoping for a sequel as far as movies go.

    ReplyDelete
  5. I read The Golden Compass and loved it too! I also listened to the recorded book on cd which was also good. I'm going to see the movie soon.

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥