Thursday, November 21, 2013

Vinn Klassisk småbarnstrikk

Untitled

As some of you might remember I had some secret knitting going on back in May. Well, It was for Tove Fevang's latest book - Klassisk småbarnstrikk. 25 old and classic pattern from Sandnes Garn from the 1950's, 1960's and 1970's has been rewritten for the yarn available today. The patterns are from age 0-4 and the book is filled with cute photos taken by her husband. Two of the models are their grandchildren the twins Nicolai and Oscar.

Untitled

Besides patterns for sweaters, jackets, pants, hats and mittens, there is a big section in the book with great step by step parts, showing techniques such as raglan, steeking, sew in sleeves, etc

Eirin and Tove Fevang

Last night Eirin and I had the chance to meet Tove at one of my local yarn shop as she was there to promote her book. It was great to meet her in person and talk to her after just being talking with her pr mail and telephone the last year or so.
I have been knitting three jackets and hats for this new book :) She is holding two of them.

Untitled Untitled Untitled


I remember my mom knitting the sweater that is on the cover for my brother when he was little :)

And now for the giveaway, which is only open for norwegian readers...

If you want to win this book, leave a comment and let me know which sweater or jacket you remember from your childhood. 
I remember I had a sweater with polarbears and one of my favorites was a fluffy kind of sweater in black with pink stars and stripes.

I will draw a winner Tuesday, December 3.


28 comments:

  1. How awesome to be a knitter for this book your mum had knit from ages ago. You are an excellent color work knitter, the perfect candidate.

    ReplyDelete
  2. Så flott med oppdatering av gamle oppskrifter!

    Jeg er oppvokst med stort sette bare hjemmestrikkete plagg, men favoritten var nok en jakke i knallrosa akrylgarn med gullknapper. (70-tallet;)

    ReplyDelete
  3. funfun... Jeg husker spesielt en fanalue jeg hadde og en gul og brun stripete ullbukse, men ikke så godt genserne. Jeg hadde en my little pony genser, den husker jeg mamma hadde mye arbeid med å brodere før vi skulle på sommerferie.

    ReplyDelete
  4. Hei, så moro at du har vært med på det! Jeg vil gjerne være med i konkurransen :-) Jeg kan ikke huske spesielle gensere fra min oppvekst, men jeg husker veldig godt at jeg hadde en poncho i rødt, lyseblått og rosa som bestemoren til naboen min strikket til meg. Den var jeg veldig glad i, og fortsatt ligger den i tv-stua hos mamma - hun bruker den innimellom der :-)

    ReplyDelete
  5. Jeg husker en sennepsgul lang genser med stor ananas på magen, hehe... Den var flott;)
    Veldig fargerik, jeg elsket den. Den vet jeg ikke hvor er. Men en slags Marius jakke min farmor strikket til meg har gått i arv til min datter og nå min sønn:) Den er hvit og lyseblå, med lus...så er ikke helt sikkert på mønsteret, setesdal/Marius blanding:) Hun var veldig flink, så det kan vel være litt egenkomponert.

    Jeg vil gjerne vinne boka, og gi mine barns barn (MANGE ÅR TIL!!!) noe å arve;)

    ReplyDelete
  6. Well done and congrats on getting to be a knitter for the remake of this book!

    ReplyDelete
  7. Jeg husker min mormor strikket Per Spook-genser i rødt og hvitt. Og så husker jeg at min mamma skulle strikke mohairgenser til meg (midt 80-tall), men den ble så lang at den ble brukt til kjole istedet med et bredt strikkbelte i midjen.
    Det var tider ;-)

    ReplyDelete
  8. Jeg hadde en rød genser, en knall rød genser med ruemønster på (rett/vrang). Den hadde mamma strikket, og mine tre søstre hadde helt lik :)
    For meg er den et godt minne, men for minstemor som arvet alle størrelser oppover er den et ork av et minne !
    Hehe, det hadde jeg nesten glemt, moro å bli minnet på igjen...

    ReplyDelete
  9. Mamma var ingen stor strikker da jeg var liten, men jeg har fortsatt skistrømpene hun strikket til meg. Vi brukte alltid nikkers og anorakk da vi gikk på ski, og da måtte vi jo ha skistrømper :D

    ReplyDelete
  10. Jeg husker Mariusgenseren, men også ei fargerik lue i et koftemønster og med en veldig stor dusk :-)

    ReplyDelete
  11. Jeg husker genseren min som var strikket i det tykke garnet Tøffe. Blå og hvite striper med stjerner øverst. Tror det var høy hals på den også. Var vel 6 da jeg fikk den. Søsteren min hadde samme genser i rødt og hvitt :)

    ReplyDelete
  12. Mamma strikket mye til meg da jeg var lite. (Og egentlig til jeg ble ganske stor). Husker også godt at jeg hadde en rosa genser med isbjørner på. Men yndlingsgenseren min var "rosegenseren," en rød genser med en stor rose på hele magen.

    ReplyDelete
  13. Den jeg husker best er fanakofta i brunt og hvitt som jeg fikk da jeg var 5 år. Lillesøsteren min fikk maken, og vi hadde dem på oss under den store fredsmarsjen i 1981 (eller 1982?) som foreldrene mine gikk en bitteliten del av.

    ReplyDelete
  14. Så artig å få bidra i en så fin bok!
    Islender og setesdalskofta er vel de genserne jeg husker best fra min barndom på 80/90tallet :) De klødde fært, men ble mye brukt!

    ReplyDelete
  15. oh wow hege, this is very exciting! you are an amazing knitter, how lovely and fitting to be a part of this beautiful book. i am not eligible to win, unless it counts that my great grandfather was norwegian ;) he was born in 1849 in vadso norway :)
    (it's how i learned to knit as a child, from my swedish grandmother).

    ReplyDelete
  16. Den genseren jeg husker best fra barndommen på 80-tallet var en rosa sak jeg omtrent bodde i. Den var i noe skikkelig pusete garn i knall rosa Foran var det brodert ett lyn i sølvtråd. Fy så fine vi var på 80 tallet ;)

    ReplyDelete
  17. Så moro å teststrikke for selveste Tove Fevang! Jeg har den forrige boka og ønsker meg denne også! Ønsker deg en fin helg!

    ReplyDelete
  18. Eg husker best ein genser med folk på som besta mi strikka til meg. Aner ikkje hvilket mønster det var, husker bare at me kalte den 'sissel-genseren'. Eg fikk velge farger, og den var i nydelig neonrosa og petroleumsblå og garnet var passe fluffy, alla mohair. Eg husker eg syns den var veldig fin, og brukte den masse. Skulle gjerne sett den igjen :)

    ReplyDelete
  19. Denne boken ser flott ut. Og du har en kjempekoselig blogg :)

    ReplyDelete
  20. Min mor hadde en strikkemaskinbutikk og det jeg husker var et sett med en brun kofte med hvitt mønster nederst og bukse med samme borden. (Jeg ville ha dongeribukser jeg da)

    ReplyDelete
  21. Jeg husker best at min bestemor alltid gikk rundt i strikkekofte og skjørt. Heldigvis fikk jeg arve flere av trøyene og eneste jeg kjenner navnet på er seterdalstrøya. Fra min egen barndom husker jeg best en bomullsgenser i rosa med mønster over skuldrene, den bodde jeg nærmest i flere år av barneskolen.

    ReplyDelete
  22. Så utrolig flott bok, og for en sjanse å få delta på denne give away'en :=) Jeg husker aller best en sennepsgul genser med sort mønster, som jeg alltid brukte sammen med sennepsgule cordføyelsbukser :=)

    ReplyDelete
  23. Kjempeflott bok som jeg SÅ gjerne vil vinne! Jeg husker aller best OL-genseren fra 94. I rødt. Mamma og ei venninne strikket i sammen, en strikket bord og en strikket ermer, slik at alle deres barn fikk hver sin i løpet av vinteren. Stolt gjeng under de olympiske leker det!

    ReplyDelete
  24. Et mønster som har fulgt meg gjennom livet er Fanamønsteret - på genser og jakker, i arv fra søsken og søskenbarn. I evig sirkulasjon. Tjukkere (og stivere?) garn enn idag, men varm og godt - og ikke minst perfekt å gå julebukk i. ;-)

    ReplyDelete
  25. Oh, so cute! I love your colorwork. Great job! Do you have credit in the book?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks! We who knitted the models are mentioned in the back of the book ;)

      Delete
  26. Jeg minnes Fanakoften best, den var min favoritt som barn.

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥