Tuesday, February 5, 2008

Endre's sweater :)

I natt og i dag har vi hatt en fryktelig sterk vind med snøfokk. Så jeg tok en sjefsavgjørelse om at Erlend slapp å stå ute og vente på skolebussen i slikt vær. Men man kan fort angre seg når timene går og tre viltre unger herjer rundt i stua... Da er dette diktet godt å ta med seg!

To night and today we've had a very strong wind and the snow has been flying everywhere. So I desided that Erlend shoulden't have to wait for the schoolbus in this weather. But one can soon regret when the hours go and three energetic kids is running around in the living room... Then this poem is good to take with oneself! (Only in norwegian...)

Hverdag


Når en morragretten unge
slår seg vrang og rekker tunge,
og nekter å ta klær og støvler på.
Når melkeglassa veltes
og geitostmaten eltes
mellom fingre som er klønete og små…

Så husk at denne dag må du ta vare på.
Den forsvinner mellom fingra dine nå.
Engang vil du savne slitet.
Da er det for sent å vite -
det er du som gjør din dag og tinning grå.

Når skrikinga og skrålet
Blir litt mer enn du kan tåle,
og du kjefter på en glede og en lek.
Når du har glemt å leve
midt i hverdagen og strevet,
og tålmodigheten din har satt strek…

Så husk…

Du er kysten som de engang seiler fra.
Si meg -hvem er stor, og hvem er liten da?
Når framtidshavet ligger som et speil,
så blås din medvind inn i deres seil.

Når lørda`n blir til sønda`,
Du ber en stille bønn da
om at unga ikke våkner klokka fem.
Men Vårherre kan`ke love
at du skal kunne sove
når to små kommer inn med morraklem.

Så husk…

- Louis Jacoby-




Og innimellom slagene har jeg fått ferdig genseren til Endre. Ingen tvil om at han er fornøyd :) Jeg har strikka den i størrelse 3-4 år, men den er jammen meg ikke mer enn akkurat passe... Hadde håpet på en genser som ville vare helt til neste vinter, men denne tror jeg han kommer til å vokse ut av før høsten.

Between the "battles" I've completed Endre's sweater. And there's no doubt that he likes it :) I've knitted size 3-4 years, but it's really not bigger than that he can wear it this winter. I had hoped for a sweater that would last till next winter, but I guess he will outgrow this one before fall...


Endre har stort hode og liker ikke når genserene er trange å dra over hodet. Så da er det kjekt med knapper.

Endre has a big head and doesn't like to pull tight sweaters over his head. So I liked that there was buttons on one side.

Syns disse museknappene som jeg har tatt vare på, passet perfekt.
Mønster: Raglan genser
Garn: 50 g i hver farge, grå, hvit, blå, mørk blå og lys blå. Jeg har brukt sisu, viking babyull, nagano og trysilgarn babyull.
Pinner: 2,5 & 3 mm

These mousebuttons that I've kept was perfect.
Pattern: Raglan sweater
Yarn: 50 g in each colour, gray, white, blue, dark blue and pale blue. I've used sisu, viking, nagano and trysil.
Needles:
2,5 & 3 mm



Og jeg skal ikke snakke om alle trådene jeg har festa.... La meg bare si at det var mange!

And I wont talk about all the treads I had to weave in... Let me just say that there was a lot!

9 comments:

  1. I love the sweater and Endre certainly does look pleased with it too! Those buttons are just too cute!

    ReplyDelete
  2. Endre looks so cute, and those buttons are adorable. I think I'm ready to start kniitting another sweater too.

    ReplyDelete
  3. What a cute sweater! However, Endre makes it even cuter!! He looks very happy with it.

    ReplyDelete
  4. Kjempeflott gensar! Den ser veldig god og praktisk ut. Det er rart korleis gensarane "veks" med barna, så som regel kan dei brukast lenger enn ein fyrst trur....

    ReplyDelete
  5. Så fin genser, og staut modell. Den sangen av Louis Jacoby liker jeg så godt også. Viktig tankevekker en gang i blant. :-)

    ReplyDelete
  6. I know I repeat myself, but he's cute as a button. :o) At least he likes his sweater and can enjoy it for a while. Oh, all those threads to weave in, you must be a very patient person.

    ReplyDelete
  7. Kjempeflott genser, og kjempesøt gutt! Håper dere har det bra alle fem:-)

    ReplyDelete
  8. those photos just made me smile!!!!
    what a cutie.
    beautiful work on the sweater. it is adorable!

    ReplyDelete
  9. Genser, gutt og dikt er nydelig :-) Men de trådene er jeg glad det ikke var jeg som måtte feste..

    Hilsen Tora.

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥