Wednesday, August 1, 2007

Litt av hvert / A little bit of that and a little bit of this

Hvis det var tungt å komme seg tidlig ut av senga igår, så var det enda verre idag... Endre har begynt å få eksem igjen - og det klør! Så i natt har vi ikke sovet godt verken han eller jeg... Er jo ikke så mye annet å gjøre enn å smøre salve og trøste... Nå når det har vært så varmt har han også begynt å få eksem på magen under bleien. Blir nok varmt og klamt der. Men han kan jo ikke sove uten heller, og jeg syns det ikke er noen vits i å investere i tøybleier nå som vi prøver å få ham til å slutte på dag tid... Forhåpentligvis går det over med kaldere vær.

If it was hard to get out of bed early yesterday, it was harder today... Endre is getting eczema (atopic skin) again - and it itches! So this night we haven't slept well neither him or I... There's not much I can do but grease him in with skin lotion where it itch and comfort him... Now when it has been so warm he has gotten eczema on his belly under the diaper. I guess it's because it gets warm and clammy there. But he can't sleep without it either, and I don't think there's any point in buying cloth diapers now when we are trying to get him diaper free... Hopefully it get's over with colder weather.

Her ser dere hva Endre spiser hver dag - skive med leverpostei og agurk! Vi får han ikke til å spise noe annet pålegg! Vi har prøvd med syltetøy og kjøttpålegg, men det er ikke snakk om. Av og til får han sjokade får å få litt avveksling. Dette at han ikke vil smake på andre ting, tror jeg faktisk er et resultat av at han ikke har fått smake på alt det som vi har spist pga allergien sin. Så man kan si at han er utrolig kresen - også når det gjelder middagsmat. Foruten poteter og grønsaker, spiser han kun fiskepinner. Her har vi også prøvd med pølser (de uten melk), kjøtt, kylling, fisk osv. Av og til klarer vi å lure i ham litt kjøttdeig når vi har spagetthi, men det hører til sjeldenhetene... Vi legger alltid det han kan spise på tallerkenen hans i håp om at han en dag skal prøve :) Hvis det er noen som har erfaring med dette, så mottas gode råd med takk :) Selv hadde jeg ikke klart å bare spise leverpostei hver dag, og det hender han blir lei det av og til.

Here you see what Endre eats everyday - bread with liver paste and cucumber! We don't get him to try any other food to put on his bread! We've tried jam and meat, but there's no way he'll eat it. Some times he gets sjokade (chocolate spread) to make a change. This thing that he will not taste food I belive is a result of him not getting to try the things we have eaten because of his allergy. So you can say he is very picky - also when it comes to dinner. Besides potatoes and vegetables, he only eates fishfingers. We have tried sausages, meat, chicken and fish... Sometimes we can make him eat minstmeat with his spagetthi, but it's rarely... We always put the food he can eat on his plate hoping he one day will taste :) If anyone has any experience whit this, then all goo advise is welcome :) I know I would have been fed up with eating liver paste everyday, and he does get fed up with it occasionally.


Han elsker "yoghurt" da ^^ Denne er laget av soya og den med plain smak smaker ikke så verst!

He do love "yogurt" though ^^ This one is made from soya and the one with plain taste is not bad!

Se hva som kom i posten idag! 2 kg opal garn til 500,- ink frakt :) Dette kuppet gjorde jeg hos Markno. De hadde salg i juli. Kommer til å bli mange fine sokker dette, klarer ikke å bestemme meg for hvilket nøste jeg skal begynne med ^^

Look what came in the mail today! 2 kg opal :) I bought it on sale from Markno. They will become a lot of great socks, don't manage to deside which one to start with though ^^

Det regna kraftig i morrest, men etterhvert klarnet det opp. Det ble mye sol dis når sola kom skikkelig frem.

The rain was pouring down early this morning, but after a while the sun came out and made a lot of heat haze.

Samtidig som jeg tok bildet ovenfor, kom disse skyene seilende inn på andre siden av huset... Mørke og fulle av regn - ennå har det ikke regnet, men det kommer vel :(

At the same time as I took the picture above, these rainclouds came sailing in on the other side of the house. Dark and ull of rain - it hasen't rained yet, but I guess it'll come :(

Og ja, jeg har begynt på enda noe nytt - genser til Eirn. Strikker uten mønster, så vi får se hvordan den blir :) Kan røpe at det er Hello Kitty involvert her ^^

And yes, I have started on a new thing - a sweater for Eirin. I'm knitting without a pattern, so we'll see how it ends :) Can tell you that there is some Hello Kitty involved ^^

Siden jeg er inne i sjørøver modus for tiden tenkte jeg at heg villde vise frem disse :) Sitter og drikker te fra denne koppen nå. Skikkelig snill sjørøver dette da ;)

Since I'm in a pirat mode these days, I want to show you these :) I'm drinking tea from this cup now. A really nice pirate this one though ;)

Disse to fikk Endre til jul - koselige sjørøvere dette og.

These two did Endre get for x-mas - really nice pirates this on too.

Her er noen andre sjørøver kopper jeg ønsker meg!
Here's some other pirate cups/mugs I want!

Pirate Mug

Skull Mug

Lots of great mugs from Pirates Mall

10 comments:

  1. Åh så masse deilig garn.. jeg vil og ha!

    ReplyDelete
  2. Hei!
    Og takk for hjelp med gryteklut-oppskriften. Jeg fikk det til etterhvert, men har foreløpig bare heklet en da... ;-)
    Min toåring liker ikke pålegg i det hele tatt, han...(Han liker sjokoladepålegg da, men det får han jo ikke spise ubegrenset av)Jeg er helt flau overfor barnehagen, for han skal konsekvent bare ha brød med smør på. Før ville han ikke ha smør heller... Og han har jo ingen allergier heller, så han har fått smake på alt vi spiser. Men middag og frukt er han flink til å spise. Tror vi bare får la vær og stresse med det jeg, så løsner det vel en dag.:-) Leit med den eksemen da, høres ikke noe godt ut for lillemann. :-(
    Så masse deilig sokkegarn du har handlet. Vi har vært på ferie i Tyskland i sommer. Regias hjemland, jeg sier ikke mer ;-)
    Artig med sjørøvere,her går det fremdeles i dødningehoder.
    Dette ble jo rene brevet, er visst skravlesyk i dag ;-) Hilsen meg.

    ReplyDelete
  3. Sinnsykt misunnelig på opalhimmelen din :) Der var det jammen meg myyye lekkert garn for en liten penge.

    Ang pålegg - min snart treåring har spist ett og ett pålegg om gangen. For en stund siden var det prim, akkurat nå er det brunost, og om en stund er det sikkert noe nytt igjen... Og leverpostei er da sundt og godt, så jeg synes ikke du trenger å bekymre deg. Et alternativ kan være kyllingposteien - den liker ihvertfall eldstejenta mi.
    Har ingen tips ang eksemen, men håper han blir bedre snart! Det kan ikke være godt for en liten en med slikt på kroppen!

    ReplyDelete
  4. Jag lade också en liten bestillning till markno.. Kaffe Fasset -collection.. :)

    ReplyDelete
  5. Hei!
    Ville berre seie at eg trur ikkje du treng anna tips enn å halda fram som du gjer med å leggje ting på tallerkenen til guten som han kan ete. Ein eller annan dag smaker han nok på det andre òg, så lenge du fortsett å vere så roleg som det ser ut til at du er. :)
    Og når det gjeld pålegg; her i huset er vi "periodespisarar" alle saman, sjølv om det sikkert verkar kjedeleg for andre.
    Takk for titten, eg likar bloggen din godt!

    ReplyDelete
  6. Uff, det er trist å høyre om eksemen som har blussa oppatt. har ikkje nokre gode råd men trur det er bra at du prøver å halde det kjølig trur svett forverrer det. Eg er og svært glad i leverpostei med agurk, kan spise det i vekes vis! Trur at når sønnen din får andreting på talerken så er det berre eit tidspunkt til han vil smake på noko av det. Det går ofte i bølger kva dei likar og kva dei vil smake på. Så berre slapp av.
    Eldste sønnen min hadde ein lang periode med bringebær syltetøy. det er framleis favoritt pålegget.
    Mykje fint garn du hadde handla.

    ReplyDelete
  7. Such a cozy, homey post! Your young ones are so sweet--what dear photos! And look at that mini-mountain of yarn...You'll have fun with that! Happy Days to you all! :o)

    ReplyDelete
  8. Titter innom bloggen din rett som det er. Det er så koselig her inne=)
    Synd at gutten din sliter med eksem, jeg vet hvordan det er å klø, for jeg hadde heftig matallergi da jeg var liten, men jeg vokste det heldigvis av meg. Mesteparten i allefall. Får det av og til noen ganger, og da har jeg masse hjelp i durance serien sin fotkrem av alle ting! Den har oliven, samt lavendel og mint i seg, og roer ned og lindrer utbrudd.
    Denne kremen fungerer faktisk også på psoriasis=)

    ReplyDelete
  9. I've read your post about your little one. You know my youngest girl has always had problems with food. When she was a baby and started to eat food there was no way for that so the doctor told me to always put some milk in as she doesn't liked food and so we went. Know she's not a good eater either ... but as i'v been knowing her tastes i'm given her more of the things she likes - i don't think she is picky at all - she's been like that since she was a baby and i don't care about others people comments about that. She eats salads, fruits, chicken, potatoes, cereals, yogurts, rice, pasta, some fish ( not all of them)
    bread...
    Greetings.

    ReplyDelete
  10. Tusen takk for nominasjonen! Nå har jeg endelig fått surra meg til å legge den ut. God bedring til Endre - håper både han og du får noen roligere netter snart! Klem fra Fuglemamma www.fuglemamma.sprayblogg.no

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥