Saturday, June 9, 2007

Ville blomster / Wild flowers

Jeg måtte plukke meg en bukett med ballblom - trollius europaeus. Syns de er så fine. I bakgrunnen ser dere mammas herbarium. Det er gammelt, 34 år. Hun lagde det på ungdomsskolen.

I had to pick a bunch of trollius europaeus, don't know the english name... I think they are so nice. In the back you can see my mum's herbarium. It's old, 34 years. She made it at school.

Her er noen blåklokker fra mammas herbarium. Tenk de er like fine etter så mange år!

Here's some bluebells from mum's herbarium. They are still looking great after all these years!

Jeg har også et herbaium, måtte lage et i biologi på videregående. Mitt er ikke så sjarmerende som mammas, det er i en kjedelig sort ringperm... Men det er moro å se i det av og til. Her er en av mine favoritter - røsslyng. Liker denne planten så godt da den er like fin sommer som vinter :) En fin måte å lære seg navn på blomster, er å bruke en flora. Jeg har hatt min siden videregående, og bruker den ennå. Ungene syns også det er moro å lære hva blomster og planter heter. De fleste vanlige kan jeg jo - utrolig hva som sitter fra biologi timene ;) , men det meste er barnelære!

I have a herbarium too, had to make one in biology at college. Mine is not as charming as my mum's, it's in a boring black ring leaf book... But it's fun to look in it now and then. Here's one of my favourits - calluna vulgaris. I like this plant because it looks great both summer and winter :) a great way to learn the flowers name is to use a flora. I've had mine since college, and are still using it. The kids think it's fun to learn the name of the flowers. Most of the commons I know - amazing what's still sits in my head from biology class ;), but most of it is childhood learning!

No comments:

Post a Comment

♥ Thanks for leaving your comments ♥