Saturday, September 22, 2007

Selbuvotten 150 år / The selbumitten is 150 years

Selbuvotten er 150 år idag, og i den anledning har jeg leita fram tre vottepar jg har strikka for lenge siden. To av dem trenger å få stoppa noen hull, men de er blitt tykke og deilige etter flere års bruk! Det øverste er mitt og de to andre er samboerns.

Mønster: Alle tre parene er fra heftet Selbustrikk fra Rauma
Garn: Finullgarn fra Rauma
Pinner: 2 mm

Her kan du lese om selbuvottens historie.
Her kan du klikke deg fra rom til rom på strikkeutstillingen på Selbu bygdemuseum - mange flotte bilder! Klikk på bildene for å få dem større.
Her er en gruppe på Flikr om selbuvotter.
Og denne boka står på ønskelista mi :)

The selbumitten is 150 years today, and in that occasion I have looked up three pairs of mittens I have knitted a long time ago. Two of them needs to get some holes repaired, but they are thick and warm after several years of use! tThe pair on the top is mine and the other two is hubbys.

Pattern: All three is from the booklet Selbustrikk from Rauma
Yarn: Finullgarn from Rauma
Needles: 2 mm

Here can you read about the mittens history.
Here can you click around in the different rooms on the knittingexhibition at Selbu districtmuseum - lots of great pictures. Click on the pictures to get them bigger. (only in norwegian)
Here is a group on Flikr for selbumittens.
And this book is on my wishlist :)

6 comments:

  1. Utrolig så flotte votter du har striket. Har selv strikket et par, og det er mye arbeid i disse vottene. Hilsen asterix.

    ReplyDelete
  2. Gratulerer med selbudagen! Skikkelig fine votter du har laget! Jeg har også strikket mange par opp gennom årene, og jeg blir faktisk aldri lei av å lage slike votter.
    Riktig god helg!!

    ReplyDelete
  3. I love the mittens with the moose, must definitely make myself a pair! *^v^*

    ReplyDelete
  4. Eg har tagga deg! Sjå i bloggen min. :)

    ReplyDelete
  5. Så utrolig flotte votter du har strikket.

    ReplyDelete
  6. Hei Hege. Jeg har tagget deg. Se i min blogg!

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥