Monday, April 16, 2007

Nybakt grovbrød / Newly baked bread

Hjemmebakt grovbrød smaker mye bedre enn det man kjøper på butikken! Jeg prøver å bake så ofte jeg kan, og det blir noen ganger i løpet av uka. Baker tre brød i slengen, og tre brød varer ikke lenge. Senest nå i kveld spiste Erlend fire skiver! Her er min kveldsmat, nam-nam!

Homemade bread tastes so much better than the one you buy at the store! I try to bake as often as I can, and it gets a couple of times a week. I bake three breads when I bake, and three breads doesn't last long. For supper tonight Erlens ate four slices! Here's my supper, yum-yum!
2 dl hvete helkorn
1 1/2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 l vann, 37 C
50 g gjær
3 dl fin sammalt hvete
4 dl grov sammalt hvete
4 dl grov sammalt rug
15 dl hvetemel
2 tsj salt

Bland helkorn, solsikkefrø og linfrø og hell kokende vann over til det er dekket. Rør om og la det stå i minimum 30 min. Rør ut gjæren i vannet og bland sammen med de bløtlagte kornene. Bland i de andre ingrediensene og elt godt. La deigen heve til dobbel størrelse. Del den i tre emner og rull hver del til et brød. Legg dem i smurte former. Etterhev dem i ca 40 min. Ste dem ved 200 C, nederst i ovnen i 50 min.

2 dl whole grain wheat
1 1/2 dl sunflower seesd
1 dl linseeds
1 l water, 37 C
50 g yeast
3 dl coarsely ground wheat flour
4 dl finely ground wheat flour
4 dl coarsely ground rye flour
15 dl wheat flour
2 tablespoon salt

Mix the whole grain, sunflowerseeds and linseeds and pour boiling water over until it's covered. Stir and let it set for al least 30 min. Stir the yeast in the water and mix with the grains. Mix inn the other ingredients and knead good. Leave to rise to double size. Cut into three pieces and roll yhem into breads. Put them in greased tins. Let them rise foe about 40 min. bake at 200 C in the bottom of the owen for 50 min.

1 comment:

  1. Thanks for posting this recipe. My family and I lived in Norway for three years - 1997 to 2000 - and fell in love with this bread. Det var det beste brødet!!

    Kevin

    ReplyDelete

♥ Thanks for leaving your comments ♥